Pētījumu centra SKDS iedzīvotāju aptaujas “Attieksme pret tiesām un uzskati par tiesvedības procesiem” jaunākie rezultāti liecina, ka Latvijas iedzīvotāju uzticēšanās tiesām pieaug.
No aptaujātajiem respondentiem 43 % pauduši uzticību tiesām, kas ir par 5 % vairāk nekā iepriekšējā gadā. Tiesām biežāk uzticas sievietes, jaunieši vecumā no 18 līdz 34 gadiem, personas ar augstāko izglītību, latvieši, publiskā sektora darbinieki, kā arī Vidzemes un Zemgales iedzīvotāji.
Savukārt tiesām biežāk neuzticas vīrieši, respondenti vecumā no 45 līdz 54 gadiem un tie, kuriem ir 65 un vairāk gadu. Neuzticību pauda aptaujātie, kuriem ir pamatizglītība, tie, kuriem nav Latvijas Republikas pilsonības, nestrādājošie un pētījuma dalībnieki ar zemiem ienākumiem, kā arī Rīgas un Latgales iedzīvotāji.
Nozīmīga ietekme ir informācijas avotam. Vairāk tiesām uzticas tie, kuri informāciju guvuši no tiesu tīmekļvietnes.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, pieaug atbalsts tiesas sēžu norisei attālināti – to atbalsta 44 % iedzīvotāju, kas ir aptuveni par 10 % vairāk nekā iepriekšējā gadā.
Liela nozīme ir tehnoloģisko risinājumu pieejamībai. No visiem respondentiem, kuriem ir pieejamas videokonferenču platformas, 64 % respondentu atbalsta attālinātas tiesas sēdes, savukārt 26 % ir pret.
Alternatīvo strīdu risināšanas veidus cilvēki joprojām izvēlas reti. Kaut arī 37 % iedzīvotāju būtu gatavi apsvērt iespēju risināt strīdu ārpus tiesas, piemēram, izmantojot mediāciju vai šķīrējtiesu, trešdaļa jeb 33 % joprojām izvēlētos uzreiz vērsties tiesā. Kā alternatīvu tiesai mediāciju biežāk norādījuši jaunieši, izglītotie, augstāku ienākumu saņēmēji un Rīgas reģiona iedzīvotāji.
Aptauja atklāj, ka tiesas par kompetentām atzīst 54 % respondentu, bet 37 % tiesu nolēmumus uzskata par pamatotiem.
Pirmo reizi aptaujā iekļauti jautājumi par valsts nodrošinātajiem atbalsta pakalpojumiem. 49 % zina par valsts nodrošināto juridisko palīdzību, bet tikai 7 %, kur to saņemt. Par valsts kompensāciju cietušajiem neko nezina 63 %, bet ir informēti 33 % aptaujāto. Viena ceturtā daļa respondentu jeb 25 % norādīja, ka zina par pakalpojumu tālruni 116006, kas ir informatīvais atbalsts cietušajiem (tūlītēja psiholoģiskā palīdzība un informācija par pakalpojumiem cietušajam). Absolūtais vairākums jeb vairāk nekā 80 % respondentu norādīja, ka šos pakalpojumus nav izmantojuši.
Atbildēs no respondentiem, kuri šos pakalpojumus izmantojuši, atklājas, ka 41 % bija apmierināts ar valsts nodrošināto juridisko palīdzību, 30 % ar informatīvo atbalstu cietušajiem pa tālruni 116006 un 25 % ar valsts kompensāciju cietušajiem pēc vardarbīga noziedzīga nodarījuma.
SKDS aptaujā piedalījās 1004 respondenti.
Iepriekš veiktie pētījumi atrodami ŠEIT